Greenfluencer 2024: Jasper Helmantel en Jojanneke Bijkerk van Cruydt-Hoeck |
|
|
|
 |
| 97 sec |
Jasper Helmantel en Jojanneke Bijkerk van Cruydt-Hoeck zijn vandaag uitgeroepen tot Greenfluencers 2024. Zij ontvingen de trofee uit handen van hoofdredacteur Willemijn van Iersel. Naast de titel Greenfluencer 2024 en bijbehorende bokaal, zullen beide winnaars eenmalig als gasthoofdredacteuren fungeren voor een editie van het vakblad Stad+Groen.
Jasper Helmantel en Jojanneke Bijkerk van Cruydt-Hoeck |
Cruydt-Hoeck is een treffend voorbeeld van hoe activisme en een duurzame commerciële organisatie succesvol kunnen samengaan. Ongeveer anderhalf jaar geleden introduceerden zij een gebiedseigen mengsel voor gemeenten die zich serieus willen inzetten voor biodiversiteit. Dit mengsel is niet zomaar een verzameling bloemen en kruiden; er wordt grondig onderzoek verricht naar de regio, de oorsprong, de bodemsoort en het beoogde doel. Vervolgens vindt er ook monitoring plaats. Aan het eind van 2024 introduceerden zij ook gebiedseigen tuinmengsels. Helmantel en Bijkerk hebben zich daarnaast voorgenomen om via projecten en publicaties educatie en bewustwording over het belang van inheemse planten voor ecosystemen te bevorderen. Zij ondersteunen het behoud van inheemse plantensoorten door zich te specialiseren in de verkoop van lokale plantenzaden, wat bijdraagt aan het behoud van genetische diversiteit.
|
'Fijn dat ons werk voor biodiversiteitsherstel voldoende positieve aandacht krijgt'
| |
|
Jasper Helmantel: 'Het voelt als een grote eer dat wij deze prijs nu hebben gewonnen. De nominatie was al een feestje met veel bijbehorende aandacht, maar dat we nu officieel de titel 'Greenfluencer' één jaar mogen voeren, is fantastisch. Fijn dat ons werk voor biodiversiteitsherstel voldoende positieve aandacht krijgt. Als sector moeten we ervan overtuigd zijn dat herstel van biodiversiteit mogelijk is.'
 | Marc Meijer (l) en Jelle Westra (r), de nummers twee en drie in de verkiezing |
|
|
Overige podiumplekken
Op de tweede plaats is geëindigd Marc Meijer, die met de ontwikkeling van het 'Handboek Bomen' meer professionaliteit in de bomenwereld heeft gebracht. Dit handboek, dat gebruikmaakt van 'bewezen technologie', behandelt aanplant, snoei, verplanting en vrijwel alle aspecten van bomen in de openbare ruimte. Het was natuurlijk een enorme opgave om alle kennis uit de sector te verzamelen en te verwerken in één document. Dit vormde ook een recept voor weerstand. Marc Meijer, de man die dit allemaal in goede banen heeft geleid, wordt daarom gezien als een ware 'greenfluencer'. De derde plaats was voor ondernemerscoach Jelle Westra, die met zijn keurmerk TuinKeur ervoor zorgt dat hoveniers ook aandacht hebben voor het ontwikkelen van ondernemerskwaliteiten. Elk jaar maakt hij, vergelijkbaar met Beyoncé, een tour door het land om van hoveniers betere ondernemers te maken. Dit jaar heeft hij hiermee weer meer dan 600 hoveniers bereikt.
Greenfluencer
Wat is een Greenfluencer? Dat zijn mensen die actief vergroenen, anderen inspireren én dus invloed hebben. Dappere en innovatieve professionals die, met hun hoofd boven het groene maaiveld, verandering tot stand brengen. Dat is het kenmerk van een Greenfluencer. Uitgeverij NWST, bekend van groene vakbladen, presenteerde begin 2025 voor de zesde maal zeven dappere en innovatieve mannen en vrouwen uit de groene sector, van wetenschappers tot inspirerende burgerinitiatieven. Wij bekeken wie er voorop durfden te lopen bij de belangrijkste thema's en lieten het stemmen vervolgens over aan onze lezers.
LOGIN
met je e-mailadres om te reageren.
|
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
|
|
|
|